W Łódzkiem rozwijamy infrastrukturę kolejową, a z pomocą przyszedł rządowy program Kolej Plus, dzięki któremu w naszym województwie zrealizowane zostaną projekty za ponad 1 miliard zł. Lepszy dostęp do kolei to połączenie mniejszych miejscowości ze stolicą województwa, większe możliwości przewozu ludzi i towarów, mniejsza emisja trujących gazów do atmosfery, nowe oferty inwestycyjne i nowe miejsca pracy .

Od chwili, gdy pojawił się program Kolej Plus, marszałek Schreiber natychmiast przystąpił do budowania pomysłów, by jak najlepiej wykorzystać rządowe środki w naszym regionie. Udało mu się skupić wokół województwa samorządy, którym zależało, aby walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. Powstało swego rodzaju konsorcjum.

Bełchatów, Kleszczów, Wola Krzysztoporska, Wieluń przystąpiły wspólnie z województwem do tego projektu, gwarantując środki na miarę swoich możliwości.

Wyniki naboru do programu Kolej Plus zostały ogłoszone już w kwietniu. Ponad 13 mld zł pozwoli na realizację kilkudziesięciu inwestycji w całym kraju. To łącznie 1200 kilometrów linii kolejowych.

Na liście wybranych projektów są wszystkie 3 zgłoszone przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. To m.in. budowa liczącej około 30 kilometrów linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa Siemkowic, która zapewni mieszkańcom tej części województwa bezpośrednie połączenie z Łodzią.

Umowę na realizację tego zadania podpisali w Ostrówku marszałek i Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Przy podpisaniu umowy obecni byli także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz poseł Paweł Rychlik. Projekt ma znaczenie historyczne, łączy bowiem dawne systemy kolejowe wywodzące się jeszcze z okresu zaborów.

Mieszkańcy Wielunia i Wieruszowa poprzez budowę nowego odcinka linii kolejowej łączącego linię nr 181 z linią 131 otrzymają dostęp do systemu sieci kolejowej województwa, a tym samym bezpośrednie połączenie ze stolicą regionu łódzkiego.

Łączna wartość projektów, które zrealizowane zostaną w Łódzkiem to 1 miliard 250 milionów zł, z czego 1 miliard 50 milionów to dofinansowanie rządowe, a pozostała kwota to wkład marszałka województwa łódzkiego i pozostałych uczestników konsorcjum, które wraz z województwem stworzyły lokalne samorządy.

Głównym źródłem finansowania projektów są środki z budżetu państwa stanowiące max. 85% jego kosztów i środki samorządu (wnioskodawcy) stanowiące min. 15%. Inwestycje zakwalifikowane do programu Kolej Plus zostaną zrealizowane do 2028 roku.