Jak wiadomo tzw. rewolucja śmieciowa miała ułatwić spełnienie ekologicznych wymogów stawianych przez unijne dyrektywy. Na gminy spadła odpowiedzialność za osiągnięcie (w precyzyjnie wyznaczonym terminie) odpowiednich poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska oraz zwiększenie
poziomu recyklingu i odzysku odpadów zebranych selektywnie.

Liczy się każdy śmieć

Prawo (m.in. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) nałożyło m.in. na gminę Wieluń obowiązek systematycznego osiągania odpowiednich poziomów odzysku odpadów
kierowanych na składowisko (w Rudzie). Do 31 grudnia 2020 roku tzw. poziomy odzysku mają przedstawiać się następująco:

• W przypadku odpadów komunalnych - w postaci papieru, metali, tworzyw sztucznych oraz szkła - gmina jest zobowiązana do recyklingu i przygotowania do ponownego
użycia na poziomie, co najmniej 50% (wagowo).

• W przypadku odpadów innych niż niebezpieczne - odpadów budowlanych i rozbiórkowych - obowiązek recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i
odzysku ustalono na poziomie, co najmniej 70% (wagowo).

• Pod groźbą kary gmina jest również zobligowana do ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w Rudzie.
W tym wypadku termin jest nieco krótszy, do 16 lipca 2020 r. Waga całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania
w Rudzie w 2020 roku nie będzie mogła przekraczać 35% - w stosunku do masy odpadów wytworzonych w… 1995 roku.

Systematyczna rewolucja śmieciowa

Do poszczególnych poziomów, które precyzuje prawo gmina będzie dochodzić stopniowo. Jednak by uniknąć płacenia kar, gmina każdego roku musi spełniać rosnące wymagania. W
przypadku gminy Wieluń z pomocą przychodzi Przedsiębiorstwo Komunalne, które jak do tej pory gwarantuje spełnianie unijnych wymogów z nawiązką.

• Z przeliczników wynika, że PK na składowisko w Rudzie w minionym roku mogło złożyć nie więcej niż 2700 ton odpadów ulegających biodegradacji. Trafiło tam jednak tylko 2500 ton. Dozwolony odsetek składowania takich odpadów wynosił w minionym roku 62,50%. Przekroczenie tego wskaźnika groziło karą. PK poszło o krok dalej osiągając wynik na godnym pochwały poziomie 57,58%.

• Jeśli chodzi o poziom odzysku odpadów komunalnych w postaci papieru, metali, tworzyw sztucznych oraz szkła wyznaczony na 2013 rok wskaźnik wynosił 12% (jak
się okazuje w skali kraju wskaźnik trudny do osiągnięcia). W tym przypadku karą groziło nie osiągnięcie tego wskaźnika. Przedsiębiorstwo Komunalne nie tylko, że go
osiągnęło, ale i może poszczycić się rezultatem na poziomie 14%.

Kg papieru lżejszy od kg szkła?


W kolejnych latach gmina chcąc uniknąć płacenia kar będzie musiała motywować mieszkańców, aby w trudnym procesie dbania o środowisko oraz osiągania odpowiednich
wskaźników wsparła Przedsiębiorstwo Komunalne. Jak pomóc? Przestrzeganie przyjętego przez Radę Miasta regulaminu odbioru odpadów ułatwia proces odbioru śmieci. Kolejny krok
to właściwa segregacja odpadów: papier wędruje do pojemników na papier, szkło do tych przeznaczonych na szkło, zgnieciony plastik do pojemników na plastik. Z punktu widzenia
unijnych dyrektyw liczy się jednak łączna waga zebranych odpadów. Spośród trzech pełnych pojemników (żółty z plastikiem, niebieski z papierem, zielony ze szkłem) wiadomo, że
najcięższy to ten ze szkłem. Tak więc gmina Wieluń szybciej osiągnie opisane wskaźniki zbierając szkło czy papier niż plastik.