Prace przy realizacji kontraktu, obejmującego 1/3 całości konstrukcji stalowej dachu, potrwają do połowy czerwca 2010 r. W sumie samonośna konstrukcja dachu będzie się składać z 82 stalowych wręgów. Zaledwie 31 stycznia 2010 r. ZUGIL S.A. zakończył prefabrykację i dostawy ostatnich elementów dźwigarów nośnych i przęseł zadaszenia  w ramach rozbudowy Stadionu Lecha w Poznaniu, a już podjął się kolejnego zadania związanego z budową stadionów na Euro 2012.

Pojedyńczy wręg waży ponad 66 ton, ma ok. 84 metry długości, a w najszerszym miejscu ok. 7 m. Kształtem przypomina bumerang. Przedsięwzięcie jest trudne technicznie i wymaga od spawaczy oraz ślusarzy najwyższych umiejętności. Każdy spaw, każdy najdrobniejszy element konstrukcji poddawany będzie badaniom jakościowym. Próbny montaż na terenie zakładu preprowadzany będzie fragmentami, gdyż całego wręgu nie pomieści w całości żadna z hal ZUGIL-u, nawet  oddana w ubiegłym roku specjalna hala przeznaczona do montażu wielkich konstrukcji stalowych.

Poszczególne wręgi transportowane będą do Gdańska w sześciu częściach. Wymagać to będzie użycia specjalistycznych zestawów kołowych o długości od 20 do 35 metrów. Ze względu na szerokość elementów transport odbywać się będzie wyłącznie nocą, w konwojach nadzorowanych przez policję, trasami ustalonymi z Generalną Dyrekcją Dróg Krajwych i Autostrad.

Po dostarczeniu konstrukcji na miejsce specjaliści ZUGIL-u odpowiadać będą za scalenie elementów konstrukcji poszczególnych wręgów w dwie części. Montażem tak  scalonych wręgów na konstrukcji stadionu zajmować się już będą pracownicy firmy Martifer Polska.

Z WIELUNIA DO GDAŃSKA

Fot. Robert Kałuża